Wzrost rynku smart bandów o 3% w Q3 2024
Według najnowszych danych Canalys, rynek smart zegarków i opasek wzrósł o 3% w trzecim kwartale 2024 roku w porównaniu do tego samego okresu w 2023 roku. W sumie dostarczono 52,9 miliona urządzeń, ale wśród nich znajduje się złożona mieszanka produktów.
Największy wzrost odnotowały smart bandy, które zwiększyły sprzedaż o 7%, osiągając 10,4 miliona jednostek. Kategoria ta była w stagnacji od trzeciego kwartału 2020 roku, więc to pierwszy kwartał wzrostu po dłuższej przerwie.
Według analityków Canalys, silny popyt na tańsze opaski smart wynika z zainteresowania rynków wschodzących, gdzie nowi nabywcy przyciągani są lepszą jakością sprzętu. W Ameryce Łacińskiej oraz regionie EMEA popularnością cieszyły się modele takie jak Xiaomi Smart Band 9 oraz Samsung Galaxy Fit3.
Xiaomi, które znacząco zwiększyło swoje udziały, jest na równi z rynkowym liderem Apple, oba mają po 8,5 miliona sprzedanych jednostek, co stanowi 16,1% udziału w rynku. Co więcej, seria Redmi Watch 5 od Xiaomi również zyskała uznanie, a seria Xiaomi Watch S zrealizowała imponujący wzrost roczny na poziomie 70% w zakresie dostaw.
Patrząc na globalne dostawy smart bandów w trzecim kwartale 2024 roku, Apple oraz Xiaomi zdołały sprzedać równą liczbę jednostek, ale różnice w wartościach sprzedaży są wyraźne. Apple zdobył aż 40% całkowitej wartości dostaw, osiągając 10,9 miliarda dolarów, podczas gdy Xiaomi osiągnęło zaledwie 4%, głównie przez przesunięcie w kierunku tańszych urządzeń, co obniżyło średnią cenę sprzedaży o 9%. To najniższy poziom ASP Xiaomi od pierwszego kwartału 2021 roku.
W międzyczasie, w dojrzałych rynkach, takich jak Ameryka Północna, pojawiają się trudności. Nawet Apple zauważa spadek popytu na starsze modele, a udział rynkowy Fitbit wciąż maleje. Użytkownicy bardziej zaawansowanych smart zegarków nie widzą wystarczająco przekonywujących powodów do modernizacji, ponieważ producenci nie oferują wystarczająco innowacyjnych funkcji w nowych modelach.
Jack Leathem, analityk badawczy w Canalys, zwraca uwagę: "Smartwatche, które stanowią tylko 35% dostaw, ale aż 74% wartości rynku w trzecim kwartale 2024 roku, pozostają kluczowe dla strategii premium producentów oraz przywiązania użytkowników do ekosystemów. Aby pozostać konkurencyjnymi, producenci muszą kontynuować inwestycje w oprogramowanie i sprzęt, które pozwolą im wyprzedzać rynek, na przykład wykorzystując dane z uczenia maszynowego, dwuprocesorową architekturę czy zaawansowane funkcje monitorowania snu."