Wzrost rynku smartfonów w Europie w 2024 roku

Wzrost rynku smartfonów w Europie w 2024 roku

Rynki smartfonów w Europie w końcu znów rosną po czterech latach spadków, notując wzrost o 5% w 2024 roku. Canalys ogłosił, że w tym okresie wysłano ponad 136 milionów urządzeń, z czego 30% to smartfony premium, czyli kosztujące powyżej 800 dolarów.

Samsung pozostaje na czołowej pozycji, jednak Apple odnotowało imponujące wyniki sprzedaży w czwartym kwartale 2024 roku, co było efektem pozytywnego odbioru iPhone'a 16, mimo że wciąż brakuje mu zaawansowanej sztucznej inteligencji Apple.

Wzrost popytu na high-endowe urządzenia połączony z cyklem wymiany telefonów ze średniej i niskiej półki, które zakupione zostały podczas pandemii, w znacznym stopniu przyczyniły się do rozwoju rynku. Samsung zwiększył sprzedaż o 6% w skali roku, a Apple wysłał o 1% więcej iPhone'ów.

Xiaomi, trzeci co do wielkości producent smartfonów w Europie, utrzymał sprzedaż modeli Redmi, Poco i Xiaomi na poziomie z 2023 roku. Motorola zanotowała wzrost o 26%, natomiast Oppo zwiększyło sprzedaż o 13% rok do roku, przy czym Canalys zwróciło uwagę, że w to wliczone są przesyłki OnePlus.

W raporcie podkreślono, że w 2024 roku sprzedano rekordową liczbę premium urządzeń - 41 milionów sztuk, co stanowi 30% z całkowitej liczby 136 milionów. Analiza bazuje na wysyłkach, a nie rzeczywistej sprzedaży w sklepach, a uwzględnia także wypuszczenie iPhone'ów 13 i 14 na rynek przed ich wycofaniem z powodu dyrektywy o USB-C; detaliści mają prawo sprzedawać te urządzenia, jeśli znajdowały się na półkach przed 28 grudnia, kiedy to dyrektywa weszła w życie.

Wzrost sprzedaży Samsunga został w dużej mierze napędzony serią Galaxy S24, która była intensywnie reklamowana podczas Igrzysk Olimpijskich w Paryżu w 2024 roku.

Szczegółowa analiza krajów ujawnia, że Apple wysłało prawie dwa razy więcej smartfonów niż Samsung w Wielkiej Brytanii (52% vs 28%), jednak w Hiszpanii spadło na trzecią pozycję, ponieważ Xiaomi sprzedał więcej telefonów niż koreański rywal.

Motorola osiągnęła najwyższy wynik w Europie w 2024 roku, dzięki rozwojowi sprzedaży w offline oraz kanałach rynku otwartego. Oppo zdołało odbudować sprzedaż po dwóch trudnych latach, szczególnie w Europie Południowej – w Hiszpanii, Włoszech, Rumunii i Portugalii. Honor oraz Realme również odnotowały dwucyfrowy wzrost, co zaostrza konkurencję i wprowadza ekscytację na rynek i wśród konsumentów.