Meta karana przez KE za nieuczciwą konkurencję
Komisja Europejska (KE) ponownie uderza w amerykańskiego giganta technologicznego, nakładając na Meta kopertę z karą w wysokości 797,72 miliona euro (około 843,1 miliona dolarów).
Głównym powodem tej decyzji jest stosunek, w jakim Meta promuje Marketplace, zmuszając użytkowników Facebooka do korzystania z tej usługi, niezależnie od ich woli. KE twierdzi, że takie działanie to narzucanie nieuczciwych warunków handlowych innym dostawcom usług ogłoszeń drobnych w internecie.
Na Facebooku dominują ogłoszenia od Meta poprzez Marketplace, co znacząco ogranicza konkurencję w tej dziedzinie. Co więcej, KE wskazuje również, że Meta jednostronnie narzuca niekorzystne warunki handlowe innym dostawcom ogłoszeń, co pozwala im wykorzystywać dane reklamowe generowane przez innych reklamodawców wyłącznie na korzyść Facebook Marketplace.
W badaniach KE ujawniono, że Meta jest „dominująca” na rynku społecznościowych sieci osobistych oraz w krajowych rynkach reklam online na platformach społecznościowych, co spowodowało wszczęcie śledztwa.
Wysokość kary została ustalona w związku z „czasem i powagą naruszenia, a także obrotem Facebook Marketplace, do którego się te naruszenia odnoszą”. Oprócz kary, Meta zobowiązana jest również do „skutecznego zaprzestania tego typu działania oraz powstrzymania się od powtarzania naruszeń lub przyjmowania praktyk o podobnym efektach w przyszłości”.
Nie jest zaskoczeniem, że Meta nie jest zadowolona z tej decyzji i zapowiedziała apelację, chcąc „zapewnić lepsze wyniki dla europejskich konsumentów”, argumentując, że „Marketplace został stworzony w odpowiedzi na zapotrzebowanie konsumentów”. Firma tłumaczy, że decyzja KE „ignoruje realia rynkowe” i „będzie jedynie chronić istniejące platformy przed konkurencją”.
Głównym argumentem Meta jest stwierdzenie, że „użytkownicy Facebooka mają wybór, czy chcą korzystać z Marketplace, czy nie, a wielu z nich nie korzysta”. Jak zapewnia firma, „realność jest taka, że ludzie używają Facebook Marketplace, ponieważ chcą, a nie dlatego, że muszą”. Zaznaczają również, że nie wykorzystują danych reklamowych od konkurentów, aby rywalizować z nimi na Marketplace, stworzyli odpowiednie systemy i kontrole, aby to zapewnić.