Microsoft prezentuje model AI Muse do gier

Microsoft prezentuje model AI Muse do gier

Microsoft wprowadza nowy model sztucznej inteligencji, który wspiera twórców gier – nazywa się Muse. Firma ogłosiła tę innowację we współpracy z Teachable AI Experiences oraz studiem Xbox Games, Ninja Theory.

Czym dokładnie jest Muse? To model, który potrafi generować wizualizacje gier i akcje kontrolerów, bazując na 3D rozumieniu gry. Został wytrenowany na 1,6 miliardach parametrów oraz 1 miliardzie obrazów i akcji kontrolerów, co odpowiada około 7-letniemu okresowi nieprzerwanego grania przez ludzi. Do treningu wykorzystano grę Bleeding Edge od Ninja Theory.

Dane do modelu pochodziły z zapisów rozgrywki od użytkowników, którzy wyrazili na to zgodę. Muse przetwarza wizualizacje oraz zarejestrowane akcje kontrolera w rozdzielczości 300 x 180 pikseli. Dzięki temu może generować sekwencje trwające do 2 minut oraz przewidywać ewolucję gry w trybie modelu świata. Dema pokazują, że model skutecznie realizuje zmiany kamery, wybory ścieżek, a nawet zupełnie nowe postacie, przy zachowaniu fizyki gry.

Jaka jest praktyczna użyteczność Muse w dzisiejszym rozwoju gier? Według Microsoftu, model jest już wykorzystywany do opracowywania modeli AI, które działają w czasie rzeczywistym i są trenowane na innych grach. Wspiera deweloperów w testowaniu nowych konceptów oraz może pomóc w rozwijaniu istniejących tytułów.

Interesującą aplikacją mogłaby być również ułatwiona implementacja retro gier działających na starym sprzęcie. Model AI można wykorzystać do przenoszenia klasycznych gier na nowoczesne maszyny.

Wagi modelu Muse, przykładowe dane oraz WHAM (Model Świata i Akcji Ludzkiej) są dostępne na platformie Azure AI Foundry. Krótkie, interaktywne dema gier oparte na AI będą również dostępne za pośrednictwem Copilot Labs jeszcze w tym roku. Możesz sprawdzić niektóre z tych demonstracji, klikając link źródłowy poniżej.