Nvidia prezentuje karty graficzne RTX 50
Nvidia ogłosiło nową serię kart graficznych RTX 50, które są następnikami popularnych modeli 40. Oparte na zaawansowanej architekturze Blackwell, w skład serii wchodzą modele RTX 5090, RTX 5080, RTX 5070 Ti oraz RTX 5070, dostępne zarówno w wersji desktopowej, jak i mobilnej.
Każdy z nowych układów różni się parametrami, ale zanim przejdziemy do szczegółów, warto wskazać wspólne cechy. Wszystkie karty graficzne z serii Blackwell są produkowane w technologii TSMC 4NP, a ich kluczowe elementy to nowoczesne rdzenie Tensor piątej generacji oraz rdzenie ray tracing czwartej generacji. Dodatkowo, zainstalowano nowy kodownik NVENC dziewiątej generacji oraz dekoder NVDEC szóstej generacji.
Model RTX 5090 wyróżnia się szczególnie, mając aż 32% więcej rdzeni CUDA w porównaniu do RTX 4090. Oferuje również znacznie wyższe wyniki w sztucznej inteligencji oraz ray tracingu, a także 8GB szybszej pamięci wideo zamkniętej w 512-bitowej szynie pamięci. Choć zapotrzebowanie na moc wzrosło do 575W, nowa edycja Founder’s Edition zachowuje podwójny design z wentylatorami o wysokim przepływie powietrza.
RTX 5090 z pewnością wywoła kontrowersje, oferując wartość sprzedaży na poziomie 1999 dolarów. Warto również zauważyć, że RTX 5080 jest model eleganckim wyborem z lekkim wzrostem rdzeni CUDA w porównaniu do RTX 4080 Super, przy tym samym poziomie pamięci, ale z szybszymi modułami GDDR7 na 256-bitowej szynie.
Co ważne, Nvidia zaprezentowała także RTX 5070 Ti, wycenioną na 749 dolarów, oraz RTX 5070 za 549 dolarów. Te modele będą dostępne od lutego. Nowością w serii 50 jest technologia DLSS 4, która wprowadza generację multi-frame - nie tylko dodaje pojedyncze klatki generowane przez AI, ale także generuje trzy nowe klatki pomiędzy tradycyjnie wygenerowanymi klatkami. Oznacza to wyższą jakość i precyzję obrazu.
Dobrą wiadomością dla użytkowników starszych kart RTX jest fakt, że Nvidia wprowadza poprawki do funkcji DLSS, aby poprawić jakość generacji pojedynczej klatki, co zwiększa liczbę klatek na sekundę i zmniejsza zużycie VRAM. Zmiana modelu z opartego na CNN na model oparty na przetwarzaniu transformerowym wprowadza istotne ulepszenia w generowaniu obrazów, oferując lepszą szczegółowość obrazu oraz redukcję artefaktów, takich jak ghosting czy aliasing.
DLSS 4 z multigenerowaniem klatek będzie dostępne w 75 grach i programach, w tym w Unreal Engine 5. Użytkownicy będą mogli włączyć nowe funkcje poprzez aplikację Nvidia, nawet w grach, które nie zostały jeszcze zaktualizowane.