Apple ukarane 150 milionami euro za prywatność

Francuski organ ochrony konkurencji nałożył na Apple karę w wysokości 150 milionów euro (około 162 miliony dolarów według obecnych kursów wymiany) za nadużywanie dominującej pozycji w rynku aplikacji mobilnych. Problem dotyczy systemu App Tracking Transparency (ATT), który firma reklamuje jako sposób na zapewnienie użytkownikom większej kontroli nad prywatnością.
Jednakże francuska instytucja wskazuje, że ATT szkodzi małym wydawcom aplikacji i nie jest „konieczne ani proporcjonalne” do intencji Apple dotyczących ochrony danych osobowych użytkowników.
Wprowadzony w 2021 roku ATT wymusza na twórcach aplikacji wyświetlanie dwóch wyskakujących okienek, które pytają o zgodę na śledzenie danych użytkownika w innych aplikacjach i na stronach internetowych. W przeciwieństwie do tego, aby zaakceptować śledzenie lokalizacji w aplikacjach Apple, wystarczy jedno dotknięcie ekranu, podobnie jak w przypadku rezygnacji z usług lokalizacyjnych w aplikacjach zewnętrznych.
Francuskie władze argumentują, że taki system sprawia, że korzystanie z aplikacji zewnętrznych staje się „nadmiernie skomplikowane” w porównaniu do aplikacji Apple. Już w momencie wprowadzenia ATT wiele firm krytykowało ten system, twierdząc, że utrudni on śledzenie użytkowników dla celów reklamowych, co stanowi jedną z głównych metod zarabiania aplikacji. Szacuje się, że Snapchat, Facebook i Twitter mogły łącznie stracić około 10 miliardów dolarów przychodów z reklam w efekcie wprowadzenia ATT.
Francuski organ powiedział, że „choć wprowadzenie ATT wpłynęło na wszystkich wydawców aplikacji, system ten był szczególnie szkodliwy dla mniejszych wydawców, którzy nie mają alternatywnych możliwości targetowania, zwłaszcza w przypadku braku wystarczających danych własnych”.
Apple odpowiedziało, że „App Tracking Transparency daje użytkownikom większą kontrolę nad ich prywatnością dzięki jasnym i łatwym do zrozumienia informacji na temat śledzenia. Ta informacja jest jednolita dla wszystkich twórców, w tym Apple, i otrzymaliśmy silne wsparcie dla tej funkcji od konsumentów, organizacji zajmujących się prywatnością oraz organów ochrony danych na całym świecie”.
Ciekawostką jest, że kara nie wiąże się z wymaganiem od Apple zmiany systemu ATT w jakikolwiek sposób. Apple będzie jednak musiało przez siedem dni wyświetlać podsumowanie decyzji agencji na swojej stronie internetowej.