Tecno walczy z uprzedzeniami kolorystycznymi
Tecno rozpoczęło kampanię mającą na celu walkę z uprzedzeniami kolorystycznymi w technologii fotografii. Inicjatywa #ToneProud ma na celu zwiększenie świadomości na temat różnorodności odcieni skóry, wprowadzając jednocześnie bazę danych 268 odcieni skóry, dedykowaną konsumentom.
Kampania opiera się na technologii Universal Skin Tone, którą Tecno zaprezentowało w zeszłym roku. Firma podkreśla, że w dzisiejszych czasach technologia i sztuczna inteligencja kształtują nasze postrzeganie rzeczywistości. Pytają, czy smartfony są w stanie oddać „pełne spektrum i piękno ludzkiej różnorodności”, szczególnie w często pomijanych rynkach wschodzących.
Z badań przeprowadzonych w 2018 roku przez MIT i Uniwersytet Stanforda wynika, że istnieje uprzedzenie kolorystyczne w niektórych komercyjnych systemach sztucznej inteligencji. Aby to zmienić, konieczne jest zbieranie danych oraz wprowadzenie innowacyjnych metod pomiaru, co pozwoli lepiej zrozumieć te systemy.
Kampania obejmuje przypisywanie różnych kodów kolorów do poszczególnych odcieni skóry, a każdy ma możliwość dodania swojego wkładu. W akcję zaangażowali się znani artyści w kluczowych rynkach, w tym indonezyjska piosenkarka Anggun, saudyjska reżyserka i aktorka Fatima Al-Banawi, nigeryjski artysta Johnny Drille oraz polska aktorka Ewa Kepys.
Choć popularne osoby stanowią twarz kampanii, w rzeczywistości jej prawdziwym obliczem są zwykli ludzie. Każdy może zidentyfikować swój odcień skóry na stronie 268toneproud.com oraz przy użyciu przedniego aparatu w smartfonie, aby znaleźć swój odcień w postaci liczby szesnastkowej.
Wynik opracowano we współpracy z ekspertami z zakresu kolorystyki, co pozwala technologii Universal Tone Tecno dokładnie wykrywać, analizować i odwzorowywać odcienie skóry. Ważne jest, aby pamiętać, że wszystkie zdjęcia przesyłane przez użytkowników na stronę 268toneproud trafią do bazy danych Tecno, co przyczyni się do dalszego rozwoju oprogramowania AI do analizy odcieni skóry.