CSV to format pliku przeznaczony do tego, aby dane mogły być przechowywane w postaci tekstowej. Poszczególne wartości znajdujące się w nim oddzielone są więc od siebie separatorami. Można go edytować korzystając z zaawansowanych arkuszy kalkulacyjnych, z zadaniem tym poradzi sobie jednak także prosty edytor tekstowy. I choć rozszerzenie .csv brzmi tajemniczo, każdy właściciel sklepu internetowego powinien znaleźć chwilę czasu, aby się z nim zaznajomić. Mamy przecież do czynienia z plikiem, który pozwala tak na import, jak i na eksport oferty towarowej.

Plik CSV i jego znaczenie w sklepie internetowym

 

Plik CSV w praktyce

Zarządzanie sklepem internetowym jest skuteczne przede wszystkim wtedy, gdy przez cały czas sprawuje się kontrolę nad bazą towarów, którą można w nim znaleźć. Owszem, można robić to ręcznie. Jest to jednak zadanie czasochłonne i, wraz z rozwojem sklepu, w coraz mniejszym stopniu opłacalne. Plik CSV pozwala nie tylko na dodawanie towarów do bazy, ale również na analizowanie jej. Umożliwia przy tym uwzględnianie w tym samym czasie wielu parametrów takich, jak choćby cena, stan magazynowy, kategorie oraz zdjęcia.

 

Tworzenie plików CSV odbywa się w oparciu o ściśle określone zasady. Najważniejsza z nich mówi o tym, że musi mieć on przynajmniej dwie kolumny. W pierwszej zawsze znajdować się będzie odpowiednik symbolu danego produktu. Druga może mieć już dowolny charakter, każdy może bowiem chcieć przypisać do towaru inną jego cechę.

 

Jakie informacje można zawrzeć w takim pliku?

W pliku CSV można umieścić dziesiątki informacji ułatwiających zarządzanie sklepem internetowym. Zwykle najważniejszą jest ta, która dotyczy dostępności produktu oraz jednostki miary, w jakiej jest on oferowany. W pliku tym znaleźć może się jednak również kategoria produktu w sklepie, jego kod kreskowy, nazwa oraz opis – zarówno skrócony, jak i rozszerzony, pojawiający się po kliknięciu w produkt. Nie brakuje tu również miejsca na tagi, zdjęcie główne oraz zdjęcia dodatkowe, a także na punkty, jakie są przyznawane za zakupy, jeśli w sklepie stosowany jest program lojalnościowy.